A Conversation for The Essential Finnish

Jutellaanks hei?

Post 1

Kinnominnie

Makeeta - jos ei virheitä lasketa! Löytyykö suomeksi keskustelijoita?


Jutellaanks hei?

Post 2

magrathea

Voitko sanoa minulle virhet? En oppia suomea kauan, siksi teen virheitä. Mutta kun tein sivua, olen kysy ystävät ja he ovat sano että sivulla ei ole virheitä. Luulan että en voi keskustella suomeksi mutta tahdon yrittää!!!


Jutellaanks hei?

Post 3

Kinnominnie

Hei! Autan mielelläni. Aiemmassa keskustelussasi Alienin kanssa on jo käyty läpi varsinaiset virheet, mutta löytyy vielä kohtia, joissa lisätarkkuus ei olisi pahitteeksi. Parannusehdotukseni ovat aakkosjärjestyksessä englanninkielisten lähtösanojen mukaan.

bill lasku; (phone bill - puhelinlasku) "kuitti" olisi pikemminkin "receipt", eli tosite, jonka saa todisteeksi siitä että on maksanut.
center keskus, keskusta; (town center - kaupungin keskusta)
foreign ulkomaalainen, vierasmaalainen; vain "vieras" olisi joko "strange", "stranger" (joku, jota en tunne) tai "guest" (vierailija)
less vähemmän; komparatiivimuoto sanasta "vähän" - "a little"
or tai, vai; esimerkiksi kysymyksen "Would you like this one or that one?" voisi kääntää joko muotoon "Haluaisitko tämän tai tuon?" tai "Haluaisitko tämän vai tuon?" mutta ensimmäinen versio tarkoittaisi "Haluaisitko toisen?" ("Would you like (either) one of these?") ja toinen "Kumman haluaisit?" ("Which one would you like?")
play leikkiä, pelata, soittaa; leikkiä piilosta - play hide and seek; pelata koripalloa - play basketball; soittaa kitaraa - play the guitar
press painaa, työntää; "press/push the button" - "paina nappulaa"
sane mieleltään terve; (vs. "insane" - "hullu", "mielisairas") tässä kohtaa haluaisit ehkä vaihtaa mieluimmin englanninkielisen sanan, sillä terveen käännös on yleensä healthy!


Jutellaanks hei?

Post 4

magrathea

Kiitos avusta. Toivon että nyt kaikki on oikea. Olen oppia sanaa saksaksi ja sivun varten minun täytyy kääntää. Kaikki saksat sanat ovat oikea, mutta ilmeisesti käänöden samalla tein virhetä.
Muuten, tahtoisin tehdä sivu, jonka kanssa voi oppia suomea. Tietysti en tee tätä yksin. Mutta minulla on kaksi ystävää suomessa, ehkä he voivat autta. Minulla on myös saksalainen ystävä, joka puhuu suomea, se ei ole hänen äidinkieli mutta hän puhuu suomea aivan hyvin.

Valitettavasti The Essential Finnish ei ole enää pääsivulla. Se oli täällä viime viikolla, mutta ei kukaan on katso sivua.

magrathea


Jutellaanks hei?

Post 5

Alien

Hei täällähän puhutaan suomea!! smiley - smiley
Magrathea, puhut paljon paremmin kuin sanoit puhuvasi!! smiley - smiley
Ja Kinnominnie - sinähän se olitkin joka sivullani piipahdit muutama päivä sitten - enkä aavistanutkaan että olet suomalainen... smiley - smiley Mistä päin?

*ihmettelee miksei osaa kirjoittaa suomeksi mutta toteaa sen johtunevan kirjakielestä jota ei yleensä käytä kuin koulussa...*


Jutellaanks hei?

Post 6

Kinnominnie

Aiemmin Vaasasta, nykyään Turusta. Entä itse?

Onnea "ässiytymisen" johdosta! smiley - smiley


Jutellaanks hei?

Post 7

Alien

Kiitos... Taisi kyllä olla paha virhe kun muutenkin tulee liikaa oltua netissä... smiley - winkeye Mutta minkäpä sille mahtaa, pitäis vaan yrittää löytää joku keino kiertää puhelinlaskut...

Ja minä asustelen Kirkkonummella...


Jutellaanks hei?

Post 8

metsatahti

kyllähän täällä suomalaisia löytyy 8) mukavaa kun eí tartte koko ajan vääntää jtn englantia vaikka kyllähän sekin onnistuu. vasta liityin kun täällä oli niin mielenkiintoisen näköistä ja aattelin että olis mukava sivistää noita enkkulaisia ja muitakin. smiley - winkeye


Key: Complain about this post

More Conversations for The Essential Finnish

Write an Entry

"The Hitchhiker's Guide to the Galaxy is a wholly remarkable book. It has been compiled and recompiled many times and under many different editorships. It contains contributions from countless numbers of travellers and researchers."

Write an entry
Read more